Mobbning😐 VIKTIGT INLÄGG!!

Just detta Àmnet ligger mig varmt om hjÀrtat, och med varmt om hjÀrtat menar jag att det Àr extremt jobbigt men ett viktigt Àmne att ta upp.
Mobbning.. Vart ska vi börja? Allt frÄn den "tysta mobbningen" till skrik och knuffar i korridoren.. Jag har fÄtt utstÄ bÄda tvÄ, men det var mest jobbigt i högstadiet. SÄ vart ska man börja.. Kam börja med att jag har valt ut en del bilder frÄn högstadiet hur jag sÄg ut och utifrÄn de bilderna kommer jag berÀtta hur jag var som person och hur jag blev mobbad.
 
SÄ Allt började nÀr jag gick i 6an, dÄ blev jag mobbad av 8:orna, jag valde att klÀ mig annourlunda jag hade "emo stilden." Det blev möten och olika saker eftersom killen jag var jÀttekÀr i han var en av mobbarna frÄn Ättan, men jag stod pÄ mig och tillslut sÄ slutade mobbningen..
 
Och det var lugnt ett tag.. Sen bröt helvetet ut.. Jag blev mobbad av HELA min klass och paralellklass.
 
Jag sÄg ut i stil med sÄhÀr.. Klassen/paralellklassen bröt ut i början pÄ 7an. Det började med hÄnande skratt och sedan ledde det till att jag blev fÀlld utanför lÀrarrummet och fick höra att jag skulle gÄ och dö och skÀra upp mina armar. Skratten var hÄrda och de slutade inte..
Jag hade det vÀldigt jobbigt hemma redan under den hÀr perioden, min mammas sambo var sjuk och jag tvingade mig sjÀlv att gÄ till skolan för att göra honom glad. Jag ville inte att han skulle bli besviken. Mobbningen fortsatte hÄrt och jag fortsatte att gÄ till skolan.. Men en kvÀll kom min mamma in till mitt rum i början pÄ 2012 och berÀttade att sambo (min extrapappa) inte hade sÄ lÄngt kvar att leva.. Det var dÄ allt stannade för mig, mitt liv pausades lixom. Jag Ät redan dÄligt pÄgrund av mobbningen, och snart innan jag visste ordet av.. Var min extrapappa borta.. Borta frÄn livet.. Han gick bort med andra ord..
15/1-2012 ett minne för livet.
Mobbningen slutade.. Varför? Jo för att ALLA som mobbade mig kÀnde min extrapappa.. Jag var hemma frÄn skolan den 16/1-2012.. Min mamma ville att jag skulle gÄ till skolan men jag vÀgrade.. 17/1-2012 kom och jag tvingade mig att gÄ till skolan för en redovisning, nÀr jag kommer in i klassrummet var alla redan dÀr.. Jag var sen.. Men jag brydde mig inte.. Jag tittade bara pÄ de andra eleverna som tittade med ledsna blickar pÄ mig.. Allt jag ville var att ge ett finger och frÄga vad de glodde pÄ.. Men jag höll tyst.
18/1-2012 kom och jag tvingade mig Äter igen till skolan för Ànnu en Àcklig redovisning.. Jag kommer in i klassrummet och allt tystnade, alla blickar var riktade pÄ mig.. Jag gjorde min redovisning sedan gick jag hem..
19/1-2012 kom och jag gick till skolan och var dÀr till lunchen sedan gick jag hem.
 
 
20/1-2012 kom och jag fyllde 14Är.. Men det var inte som vanligt.. Allt var fortfarande konstigt.. Jag försöker iallafall att vara glad pÄ min födelsedag men det var svÄrt.. Riktigt svÄrt. Jag gick till skolan och var dÀr en hel dag, men det var jobbigt.. Alla tittade pÄ mig i korridoren och gav mig bara en bedjande blick som sa "jag beklagar." Nu var mobbningen den tysta mobbningen dÀr alla gick runt och viskade.
 
 
Det var tyst men jag la inget fokus pÄ det jag var som sagt i min egen bubbla.
 
 
Ni mins att jag sa att jag Ät dÄligt.. HÀr har jag gott ner en hel del bara pÄ att Àta 1 gÄng per dag, vilket Àr dÄligt.. Men jag var i en stor depression och det resulterade i att jag slutade att Àta.
 
 
Klassen och paralellklassen Äkte ut till ett stÀlle och sovöver.. Men inte jag.. Jag blev hÀmtad pÄ kvÀllen av min mamma, Nu undrar ni varför sov inte jag ocksÄ över? Jo för min storebror var pÄ bösök sÄ jag ville umgÄs med honom.
 
 
 
 
Det rullade bara pÄ och snart va de sommar och sommarlov.
 
 
 
 
Hösten kom och skolan började igen.. Och nu var mitt liv ett helvete..
Jag gick nu i 8an.. Och mitt liv var ett helvete.. Alla mobbade mig, snacka massa skit och fĂ€llde mig i korridoren och skrattade Ă„t mig. Men de gjorde allt sĂ„ diskret sĂ„ ingen mĂ€rkte nĂ„got.. Och sĂ„ fort jag sa nĂ„got sĂ„ fick jag alltid höra " HÅLL KÄFTEN!!" eller "SLUTA WAINA PIPPI!!" SĂ„ jag valde att inte sĂ€ga nĂ„got tillslut.. Jag vĂ€grade gĂ„ till skolan nu.. Jag började skolka.. Jag lĂ„ste in mig pĂ„ mitt rum och kom bara ut nĂ€r jag skulle Ă€ta eller gĂ„ pĂ„ toa. Jag var ensam. Jag var deprimerad. Jag hade ingen att prata med. Min mamma gjorde ALLT för att fĂ„ mig att gĂ„ till skolan, men jag vĂ€grade.. Och tillslut blev det ett möte med mig, mamma och pappa. (Mina förĂ€ldrar skildes nĂ€r jag var 2Ă„r)
Nu kom allt fram..
 Jag skrek och grÀt pÄ mötet, min pappa var arg.. PÄ mig.. För att jag skolkade.. Jag grÀt hysteriskt och tillslut smÀllde jag upp dörren frÄn klassrummet och sprang ifrÄn skolan och hem. Jag ville ta mitt liv NU.. Jag kÀnde inget mening med att leva mer nu..
 
 
 
Men jag lever.. Jag tog aldrig mitt liv.. Varför tÀnker folk? För att jag Àr feg? Nej snarare att jag ville inte lÀmna min mamma, det var tufft nog för henne att förlora sin sjÀlsfrÀnde. SÄ jag valde att leva kvar för honom och för min mamma. Min mamma stöttade mig mycket under mina jobbigaste perioder.
Hon gjorde det mesta för mig nÀr jag gick i högstadiet. Allt frÄn att Äka och prata med rektorn pÄ skolan till att faktisgt lÄta mig stanna hemma.
Under antigen 8an eller 9an sÄ var jag nÀra pÄ att fÄ anorixia för jag Ät ingenting och ville bara sÀtta tvÄ fingrar i halsen nÀstan hela tiden och spy. Men jag gjorde aldrig det och de Àr jag glad för.
 
 Detta Àr jag och min mamma NU för bara nÄgra mÄnader sedan.
 
Och varför skrev jag sÄ mycket om hur min mobbning har pÄverkat mig? Jo för JAG Àr en av mÄnga som lyckades överleva mobbningen.. Jag vet mÄnga som skulle ta sitt liv, men jag överlevde.
Lite kort hÀr nu.. Jag gjorde detta inlÀgget mer för att faktist berÀtta hur min högsatideperiod var, och mitt ena kusinbarn Àr mobbad pÄ hennes skola.. Hon vÀgrar gÄ till sin skola, och ligger bara hemma och trÄkar.. Men samridigt mÄr hon riktigt dÄligt.. Och det gör ont i MIG att se henne mÄ sÄ dÄligt.. SÄ dÀrför skriver jag detta inlÀgg dels för att hon ska veta vad jag gott igenom OCH för att hon ska kunna komma till mig och prata av sig. För tyvÀrr hade jag INGEN att prata med.. Och jag Àr glad att jag faktiskt kan vara en förebild för henne och kunna hjÀlpa henne pÄ bÀsta sÀtt.
 
Tack för att du tog dig tid att lÀsa detta inlÀgget!
Bloglovin♄, Familj♄, Skolan♄ | |
#1 - - Anonym:

Fina Anna! â€ïžđŸ˜˜

Svar: ❀
Anna Liljedahl

#2 - - Anonym:

Fina Anna! â€ïžđŸ˜˜

Svar: ❀
Anna Liljedahl

Upp